خلاصه ای از کشور عمان

به گزارش رصد اقتصادی کشور سلطان نشین عمان ، کشوری پادشاهی است که در شرق شبه جزیره عربستان واقع شده که شهر مسقط نام پایتخت آن است . کشور عمان با ایران دارای مرز آبی است .

کشور عمان دارای دو برون بوم است . بخش کوچکی از این کشور در قسمت جنوبی تنگه هرمز به نام مسندم است . بخش برون بوم عمان که به نام مدحا نامیده می شود توسط کشور متحده عربی احاطه گردیده .

آقای محسن ضرابی رئیس وقت اتاق بازرگانی ایران و عمان بیان داشته است که : فضای کسب و کار مناسب ، تورم زیر 3 درصد ، نرخ سود مناسب تسهیلات برای سرمایه گذاران ، پل ارتباطی برای صادرات کالاهای ایرانی به کشور عمان ، مقررات آسان برای ثبت شرکت در عمان و مناطق آزاد این کشور از جمله امتیازهای این کشور به تجار ایرانی است .

دولت عمان گسترش فعالیت های صادراتی خود را روی محصولات غیرنفتی گذاشته است تا بتواند از این راه به تجار و فعالین رشته های ماهیگیری ، تولیدی ، دارویی ، معدنی و غیره ایجاد نماید .

د رحال حاضر ستون فقرات اقتصادی عمان صنعت نفت و گاز است که رجال سیاسی و اقتصادی سعی برآن دارند با ایجاد توسعه و رشد در رشته هایی مانند جهانگردی ، فناوری ، هتل داری ، حمل و نقل ، تولید ، معدن و صنایع عطر این وابستگی را تا حدامکان کم نماید .

برای سرمایه گذاری خارجی در یک کشور دیگر چند ویژگی بسیار اهمیت دارد که عبارتند از : روابط حسنه سیاسی ، امنیت سرمایه گذاری و نزدیک بودن دو کشور ازنظر جغرافیایی که این خصوصیات برای دو کشور ایران و عمان بسیار قابل توجه است . کشور عمان با داشتن این ویژگی ها توانسته است نظر سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب نماید

ولی قبل از هرگونه اقدام به سرمایه گذاری می بایست شرایط لازم را برای رفع موانع قانونی و ایجاد بستر های مناسب فراهم نمود ، که ثبت یک شرکت یا مؤسسه قانونی از الزامات اولیه است . برای این منظور کشور عمان توانسته است با ایجاد شرایط بسیار سهل و آسسان این اقدام را میسر نماید .

امکانات متعددی مانند زیر ساخت های به عمل آمده ، اتصالت تجاری مطمئن با بسیاری ازکشورهای مترقی در امور اقتصادی و تجاری ، امنیت های بالا در مبادلات ، دستورالعمل های حقوق مالکیت و اقدامات در شبکه های بین المللی ، تصویب پروژه های مصوبه جهت ایجاد مشارکت های عمومی و خصوصی ، ایجاد تنوع اقتصادی که منجر به ادغام مشاغل و منبع انسانی شده است ، تمرکز در بوجود آوردن یک شهر هوشمند با ایجاد شبکه های بین المللی ، فعالیت درخصوص رسیدن به کشوری عاری از مالیات .

نکته ای کوتاه درمورد ثبت شرکت

برای ثبت هرگونه شرکت در کشور عمان می بایست سهام شرکت سی درصد دراختیار و به نام طرف عمانی و هفتاد درصد به نام طرف خارجی می باشد . هر شرکت می بایست در شش ماهه اول شروع فعالیت خود و از زمان و تاریخ ثبت شرکت قدرت سودآوری و بیزینس خود را ثابت نماید . پس از این شش ماه مجوز فعالیت او 2 سال تمدید می گردد که به مرور هر دو سال با تقاضای مدیران شرکت قابل تمدید است . از زمان اولین درخواست ثبت شرکت تا صدور اولین مجوز در کشور عمان 30 تا 45 روز به طول می انجامد .