آنگونه که اتاق اصناف ایران اعلام کرده امسال واحدهای صنفی تعطیل نخواهند شد اما باید بیش از گذشته به فکر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند تا مردم با خیال راحت خریدهای خود را انجام دهند. از آنجا که دولت سیزدهم در زمینه واکسیناسیون کار بزرگی انجام داد و کوتاهی‌های گذشته تکرار نشد، به نظر می‌رسد که در این روزها رونق اقتصادی به واحدهای صنفی باز می‌گردد و دیگر نیاز نیست که واحدهای صنفی چشمشان به تسهیلاتی باشد که دست و پا شکسته به برخی از آنها پرداخت شد.

 
با توجه به شیوع دوباره ویروس اُمیکرون این نگرانی بین واحدهای صنفی ایجاد شده است که دوباره با کاهش فروش و تعطیلی مواجه شوند، آیا اتاق اصناف در این خصوص برنامه یا تدابیر خاصی اندیشیده است؟
 
بهترین راهکار و تدبیر در این خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک است لذا از تمام واحدهای صنفی می‌خواهیم که ضمن رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک که امری ضروری و حیاتی است از شهروندان و مراجعان به واحدهای صنفی بخواهند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا جلوی شیوع این ویروس گرفته شود. زمانی که واحدهای صنفی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و متقابلاً این موضوع را از مردم می‌خواهند، خرید کردن مردم ریسک کمتری پیدا می‌کند و همین امر کمک خواهد کرد که واحدها گرفتار تعطیلی و بخشنامه‌های ستاد ملی کرونا نشوند.
 
بهتر است که بگویم واحدهای صنفی باید بدانند که از این پس باید با وجود این بیماری فعالیت اقتصادی و صنفی خود را ادامه دهند. در شرایط حاضر ضرورت دارد که ابلاغیه‌های ستاد ملی کرونا و رعایت پروتکل‌ها بسیار جدی‌تر دنبال شود. واحدهای صنفی طی سال‌های اخیر بشدت آسیب دیدند لذا برای جلوگیری از هر پیشامدی رعایت جدی الزام‌های ابلاغ شده ضرورت دارد. معتقدم به جهت واکسیناسیون مناسبی که دولت سیزدهم انجام داد و اکنون واکسن در دسترس همه خانواده‌ها هست، واحدهای صنفی مانند دو سال پیش تعطیل نشوند و ماه‌های پایانی سال را با آرامش پشت سر بگذاریم.
 
متأسفانه برخی از واحدهای صنفی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و همین امر موجب شده که مردم در خریدهای خود با چالش‌هایی مواجه شوند، در این خصوص نظارت و بازرسی صورت می‌گیرد؟
 
درصد کمی از واحدهای صنفی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، اکثر واحدهای صنفی قانون مدار هستند و به بخشنامه‌های ابلاغی از سوی دولت و اتاق اصناف احترام می‌گذارند. اگر واحد صنفی قوانین را رعایت نکند طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد. بدین جهت اگر واحدی تخلف داشته باشد، یک بار به آن تذکر داده می‌شود و اگر دوباره رعایت نکند، واحد صنفی به طور موقت تعطیل خواهد شد و البته مدت زمان تعطیلی واحد صنفی بستگی به مرتبه تخلف آن دارد. امید داریم که با رعایت مسائل بهداشتی شاهد تعطیلی واحدهای صنفی نباشیم.
 
پیش‌بینی شما از شرایط فروش کالا با وجود شیوع ویروس اُمیکرون چیست؟
 
طرح فروش فوق‌العاده از اول بهمن در کشور اجرایی شده است، لذا به نظر می‌رسد با طرح یاد شده وضعیت فروش واحدهای صنفی نسبت به دو سال پیش بهبود پیدا کند و حتی رونق بگیرد. از اسفند ۹۸ واحدهای صنفی به جهت شیوع ویروس کرونا آسیب شدیدی دیدند و لذا تمام سعی ما این است که در این روزها واحدهای صنفی با چالش جدیدی مواجه نشوند. واحدهای صنفی باید شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنند که مردم با خیال راحت خرید داشته باشند، لذا با توجه به گذراندن پیک‌های مختلف به نظر می‌رسد که مردم برای خرید شب عید دچار مشکل نخواهند شد.