بیشترین درخواست صاحبان سگ های ماده برای عقیم کردن حیوان خود، به منظور جلوگیری از آبستنی بوده و بعد از آن به ترتیب برای از بین بردن عواقب نامطلوب دوره فحلی از قبیل ریزش ترشحات فحلی و رفتارهای ناهنجار این دوره، عقیم کردن درمانی جهت کنترل و برطرف کردن برخی بیماریهای دستگاه تناسلی و بلاخره جهت پیشگیری از بیماری­های این دستگاه می باشد. برداشت رحم به تنهایی نیز با وجود اینکه مانع از بروز آبستنی می شود، ولی فعالیت جنسی حیوان را متوقف نکرده و دوره های جنسی همچنان ادامه خواهد داشت. عمل جراحی برای برداشت تخمدان ها، نسبت به سایر روش­های عقیم سازی ساده تر و با عوارض بعد از عمل کمتری همراه خواهد بود. مناسب ترین روش برای عقیم کردن سگ ماده، برداشت کامل رحم به همراه تخمدانهاست. سگ های عقیم شده، در سن های بالا بیشتر درد ناشی از آرتروز می شوند چون عضلات آن ها به طور کامل تکامل نیافته و قادر به حمایت کردن مفاصل نیستند.

عقیم سازی در زیر سن بلوغ مانع از تکامل خصوصیات وابسته به جنس می شود مثلاً پهن بودن استخوان های ران و جمجمه و قفسه سینه و رشد و تکامل عضلانی، سگ های عقیم شده بلند قدتر می شوند و هر چقدر قد سگ بلندتر باشد، عمرش کوتاه تر است. عقیم سازی گربه ماده قبل از اولین دوره فحلی به مقدار قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان های گردن رحم و تخمدان را کاهش می دهد ، از آنجا که بیرون آوردن تخمدان ها باعث کاهش سطح هورمون هایی است که رشد تومورهای سرطانی را افزایش می دهند و بدین ترتیب عقیم سازی گربه ماده شانس ابتلا به سرطاه پستان را در گربه ها بشدت کاهش می دهد. گربه ای که قبل از بلوغ عقیم میشه، خصوصیات جنسی ثانویه شون رشد نمی کنه. انجام این عمل جراحی علاوه بر اینکه دارای خطرات احتمالی که در همه اعمال جراحی وجود دارد از قبیل خونریزی، احتمال مرگ در اثر بیهوشی و یا عفونت ناحيه برش می باشد، ممکن است باعث ایجاد عفونت­های محوطه شکمی، چسبندگی اندام­های داخلی یا باز شدن بخیه ها پس از عمل نیز بشود. در امر هزینه واکسیناسیون گربه نیز مانند انسان پیشگیری بهتر از درمان است، هزینه واکسن نسبت به درمان گربه بسیار ناچیز است.

افزایش احتمال واکنش های نامطلوب نسبت به واکسن ها و تغییراتی که در سیستم ایمنی بدن آنها ایجاد می شود. همچنین حیوانات عقیم شده به علت تغییراتی که در دستگاه ادراری - تناسلیشان ایجاد می شود بیشتر مستعد بروز سنگ های کلیوی و مجاری ادراری هستند و باید غذایی مصرف کنند که این ریسک را پایین بیاورد. طبق آمار های ASPCA حدود 41 درصد گربه هایی که پناه داده می شوند (بیشتر آنها گربه های ولگرد هستند)، قادر به پیدا کردن خانه نیستند و در نهایت برای جلوگیری از آسیب بیشتر کشته می شوند. 4. عقیم کردن سگ روی آموزش هاش به شدت تاثیر میزاره.سگ هایی که عقیم نشدن بخاطر غریزه جنسیشون خیلی شیطون و حواس پرتن و نمیتونن به اندازه کافی روی آموزش های سرپرستشون تمرکز کنن و دائم دنبال شیطنتن اما سگ های عقیم شده بخاطر از دست دادن غریزه جنسیشون با توجه و تمرکز بیشتری آموزش هارو یاد میگیرن. هزینه کردن در این خصوص هدر دادن منابع است چرا که با کاهش جمعیت سگها، شرایط برای زاد و ولد بیشتر سگهای دیگر بهبود یافته (مثلا محدودیت تامین غذا برای سگهای باقیمانده برطرف میشود) و با زاد و ولد بیشتر سگها، اثر طرح عقیمسازی عملا خنثی میشود. این بدان معناست که به مرور با برداشت منابع تولید کننده هورمون های جنسی، تمایلات جنسی شامل علائم فحلی (علائم مربوط به دوره تولید مثل شامل سر و صدا و حرکات خاص در گربه ها و همچنین تمایلات جفت یابی در سگ ها و گربه ) برطرف می گردند و از سوی دیگر متابولیسم بدن حیوانات در اثر عقیم سازی دستخوش تغییر می گردد. 

https://nikpetclinic.com/sterilization-of-male-and-female-dogs/

کدام عقل سلیمی با توجه به کمبود منابع زیستی،منابع و امکانات بهداشتی و تهیه غذا این راهکار را ارائه میدهد . زمانی که گربه بیدار میشود، حرکاتی ناگهانی و بدون احساس و غیر مطمئنی را از خود نشان میدهد. بعد از اولین فحلی، این میزان به ۸ درصد و بعد از چندمین فحلی به ۲۸ درصد می رسد. اگر سگ و یا گربه ماده خود را بعد از اولین فحلی سگ و گربه برای انجام عمل جراحی عقیم سازی سگ و گربه ماده در تهران به کلینیک دامپزشکی ببرید و سگ و یا گربه شما توسط جراح متخصص حیوانات در بیمارستان دامپزشکی در تهران مورد عمل جراحی قرار بگیرد، احتمال اینکه در ادامه زندگی و در سنین بالا تر به تومور پستان مبتلا شود تنها 7 درصد خواهد بود. اگر این عمل قبل از اولین فحلی انجام شود، احتمال ایجاد تومورهای پستانی در آینده به درصد بسیار پایینی در حد کمی بالاتر از صفر میرسد. ولی برداشت کامل رحم و تخمدان قبل از بلوغ ممکن است عوارضی برای حیوان در بر داشته باشد و بهترین زمان برای انجام آن، بعد از اولین فحلی می­باشد. البته احتمال وقوع موارد ذکر شده در صورت مهارت جراح و رعایت اصول کامل جراحی بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.