فرش ماشینی فرشی است که توسط ماشین بدون دخالت انسان بافته می شود. انواع فرش ماشینی فقط روی یک ماشین با طرح های مختلف بافته می شود. اجزای متداول فرش های دوخته شده تار، پود و تار است. تفاوت فرش ماشینی با فرش دستبافت در این است که فرش ماشینی بر روی ماشین بافته می شود. قیمت فرش ماشینی گره دار نیز با معیارهای مختلفی مانند نوع نخ تعیین می شود.

مهم است که ابتدا کرم لازم برای تولید فرش ماشینی و ماشین آلات صنعتی تهیه شود. سپس فرش را به صورت ماشینی بپیچید و سپس با تکمیل بافت، فرآیند تولید را به پایان برسانید.

مراحل تولید فرش ماشینی

در قرن نوزدهم با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت آن در صنعت، تغییرات زیادی در ابزاری که مردم استفاده می کردند به وجود آمد، کاملاً بدیهی است که صنعت نساجی نیز در این زمینه پیشرفت زیادی داشته است، بنابراین امروزه تعداد زیادی از فرش هایی که تولید می شود، فرش ماشینی است. این فرش های ماشینی به ویژه فرش های ماشینی ایرانی در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. در این مقاله می خواهیم در مورد مراحل ساخت فرش ماشینی از ابتدا تا انتها صحبت کنیم تا با روند ساخت این فرش ها بیشتر آشنا شویم.

مرحله طراحی فرش

وقتی صحبت از نقش و نگار و تولید فرش می شود، اغلب آنها را به سه دسته تقسیم می کنند: نقش های منحنی، هندسی و شکل. این الگوها به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند که ما به تعدادی از رایج ترین آنها اشاره می کنیم. این نقش‌ها می‌توانند قسمت کوچکی از فرش را تزئین کنند یا در نقش‌های عمومی استفاده شوند.

از نقش روی فرش می توان به سبک و منشاء فرش پی برد. اندازه و رنگ های استفاده شده نیز به برجسته شدن زمینه فرش کمک می کند.

نقش بارزترین و شاید مهمترین ویژگی یک فرش است. در سطح شهرها و کارگاه ها، بیشتر تأکید بر توسعه و اصلاح الگوهای سنتی قدیمی است که همه آنها ابتدا با دست روی کاغذ ترسیم می شوند.

مرحله چرخش

در این واحد نخ مورد نیاز قالی بافی تهیه می شود. فرش ماشینی از سه نوع نخ به نام‌های نخ تار، نخ پلی استر و پود جوت و نخ یا نخ ریشه بافته شده از اکریلیک یا پلی پروپیلن یا پلی استر و در مواردی ویسکوز ساخته می‌شود. در فرش 12 متری معمولاً حدود 82 درصد نخ تار، 12 درصد نخ تار و 6 درصد نخ تار است.

ریسندگی مرحله تهیه نخ مناسب و صحیح فرش ماشینی است. کیفیت فرش با توجه به جنس، ضخامت، نوع رنگ و گرمی نخ های استفاده شده تعیین می شود.

در این مرحله به منظور افزایش پایداری و کشسانی تارهای رنگی، آنها را به نخ‌های داغ تبدیل کرده و برای بافت به قسمت بافت منتقل می‌کنند. به طور کلی از سه نوع نخ استفاده می شود: نخ پنبه ای و پلی استر، جوت بافته شده و نخ حبا یا ریشه که از اکریلیک، پلی پروپیلن یا پلی استر و در مواردی ویسکوز بافته می شود.

نخ حدود 6 درصد مواد اولیه یک فرش خوب، نخ جوت 12 درصد فرش ماشینی خوب، نخ 82 درصد از حجم فرش را تشکیل می دهد، باید بدانیم که ارزش اصلی فرش به این مرحله، نوع نخ و عملکرد آن بستگی دارد.

زمان خیاطی است

فرش ماشینی و فرش سفارشی توسط ماشین آلات مختلف و تخصصی از جمله تاکسیما، شونهر، وندویل، وی تی آر، ای اس آر، سی آر ایکس، اچ پی سی تولید می شود که انواع فرش اعم از فرش ماشینی 1200 شانه در 10 رنگ، فرش ماشینی با ماشین رنگ 100001000100100010001. 0 شانه 10 رنگ، 1000 عدد فرش ماشینی شانه دار 8 رنگ، 700 عدد فرش ماشینی شانه دار 10 رنگ و 700 عدد فرش ماشینی شانه دار 8 رنگ; در تولید فرش ماشینی از دو روی کار استفاده می شود که به صورت و پشتی معروف است.

دو فرش با پرز مشترک توسط یک تیغه برشی که با پارچه حرکت می کند، بریده و از هم جدا می شوند. در تولید فرش ماشینی از دو دهانه کار به نام فرش بالا و زیر پارچه استفاده می شود. دو فرش با پرز مشترک توسط یک تیغه برشی که با پارچه حرکت می کند، بریده و از هم جدا می شوند.

مرحله تکمیل فرش

فرش ماشینی پس از خروج از فرش دارای ایرادات کوچکی است که باید صاف شود و مراحل سمباده کاری و پرداخت طی می شود تا درخشندگی و ظاهر فرش افزایش یافته و دوام آن افزایش یابد. ابتدا فرش ها دوخته می شوند و در مرحله بعد گرد و غبار و نخ بافت پاک می شود.

در مرحله بعد که در تولید فرش ماشینی بسیار حائز اهمیت است، سطح فرش با برگ های قیمتی کار می شود و سطح فرش یکدست و براق می شود. این مرحله که اصلاح نام دارد کیفیت نهایی فرش را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در مرحله بعد زمان اهرزنی فرا می رسد. در این مدت پشت فرش را با رزین و چسب مخصوص می پوشانند تا گره های بافته شده را در جای خود نگه دارد. در مرحله نهایی پرداخت فرش، برش طولی و عرضی فرش و دوخت لبه و ریشه انجام می شود. پس از بافت، فرش ها به دستگاه تکمیل فرش منتقل می شوند و در آنجا مراحل بعدی را طی می کنند.

بریدن

پس از شستن فرش، الیاف فرش را برش می دهند تا یکنواخت شوند، مرحله ای که به آن «برشی» می گویند. در اینجا دور فرش را با ماشین ابزار برش می دهند تا در مرحله بعد زیگزاگ ها و رگه ها مرتب و تمیز بماند و آماده مرحله لبه فرش شود.

لبه یا زیگزاگ و ساختار ریشه

برای استحکام لبه های فرش در این مرحله، ریشه و زیگزاگ روی چرخ خیاطی از بهترین انواع نخ ابریشم آماده دوخت تا ابتدا و انتهای فرش می شود.

نمایش دادن

در تهیه فرش های صورتی، این فرش ها هنگام خروج از ماشین باف شبیه فرش های دیگر هستند، اما در مرحله تکمیل فرش در معرض حرارت بالا قرار می گیرند و برخی از الیاف آن شسته می شوند، الیافی که می سوزند باعث فرورفتگی در سطح فرش می شوند و به این ترتیب پس از اتمام یا اتمام فرش، فرش تمام می شود.

میآی

علاوه بر نوع الیاف و نحوه تولید فرش مکانیکی که در مقاومت فرش بسیار موثر است، همچنان امکان پارگی و ترکیدگی آن وجود دارد که با نظافت می توان تا حد زیادی از آن بکاهد. برای اینکه روی فرش پرز پهن نکنند سعی می کنند آن را هم دروغ بسازند. در این قسمت رول اهر داخل تابه مدام در حال چرخش است. پس از اینکه فرش از دستگاه تولید خارج شد، وارد این قسمت شده و از روی این غلتک عبور می کند. در عین حال، چسب را می خورد که مستقیماً به قسمت خشک کردن فرستاده می شود. این بار در دمای بین 80 تا 120 درجه خشک می شود. در مرحله بعد یک استوانه هوای گرم فرش خشک شده را دریافت می کند که آن را خشک و پشت آن را نرم می کند. کار فرش در این قسمت تکمیل شده و برای پرداخت دوم ارسال می شود.
 

کنترل کیفیت

فرش ماشینی بلافاصله پس از بافت و خروج از پشت بام توسط کارگران ماهر انبار بازرسی و کنترل می شود و عیوب تا حد امکان برطرف می شود. با این حال، یک مرحله نهایی کنترل کیفیت پس از عملیات اهر و تکمیل دستگاه ضروری به نظر می رسد. دو دلیل برای این وجود دارد: اول، اشکالاتی وجود دارد که رافوگار نمی تواند آنها را پیدا کند و در مراحل اولیه تکمیل آنها را برطرف کند. این گونه عیوب بعد از اتمام فرش ظاهر می شود (چون فرش مراحل نظافت و مسح را طی می کند) به علاوه گاهی اوقات عیوب فرش به قدری کم است که قالیشویی به دلیل سختی یا ناهمواری سطح فرش سبز به راحتی نمی تواند مرحله اول پرداخت را پیدا کند. این شرایط به ویژه در فرش های کف با الیاف شناور مرده دیده می شود. ثانیاً ممکن است در مراحل پایانی و پایانی عیوب جدیدی بر روی فرش ظاهر شود که ناشی از عملکرد نادرست این مراحل است.

به دلایل فوق کارکنان اداره بازرسی نهایی کلیه فرش های تمام شده اهر را به دقت ارزیابی و کنترل می کنند. بدین منظور هر فرش مستعمل روی یک میز یا کف قرار می گیرد و کارشناس با مشاهده بصری و گاهی با لمس و لمس سطح فرش سعی در یافتن و رفع عیوب جزئی دارد. پس از نگاه به فرش، آن را برگردانده و پشت فرش را به دقت بررسی می کند. با توجه به حساسیت بالای این ناحیه، باید دقت کرد که نور کافی برای قسمت بازرسی نهایی فرش فراهم شود تا بازرس به راحتی عیوب احتمالی را تشخیص دهد.

گیج کردن

در این مرحله انواع محصولات فرش روزانه به واحد تکمیل کارخانه فرش و از اهر به قسمت رول و بسته بندی شامل فرش ماشینی 1200 پرز ماشینی و فرش ماشینی 1000 پرز و فرش ماشینی 700 تحویل می شود.

از جمله فرش های پشمالو، فرش های تجاری، قالیچه های فرش و قالیچه های فرش و حتی محصولات تجاری مانند فرش های منظره، قالیچه های مقطعی، فرش های افقی و حتی سفارش های خاص مشتری در انبار فرش سفارشی و فروش ما، از جمله طرح های سفارشی فرش ماشینی و فرش های سفارشی.

پارامترهای فنی موثر بر کیفیت فرش ماشینی

علاوه بر عوامل کلی مانند مدل ماشین بافندگی، تکنولوژی بافت، نوع تار و نخ پود، تراکم تار و پود و تنظیمات کلی ماشین، سه عامل فنی مهم دیگر نیز وجود دارد که می تواند کیفیت نهایی فرش ماشینی را تحت تاثیر قرار دهد:

نسبت و یکنواختی خواص فیزیکی نخ پنبه ای: کیفیت و یکنواختی خواص فیزیکی نخ پنبه ای استفاده شده بسیار مهم است. عدم یکنواختی در خواص فیزیکی نخ پنبه (به عنوان مثال درصد کشیدگی، درصد جمع شدگی یا چین خوردگی) می تواند منجر به ایجاد رگه های طولی روی سطح فرش شود.

کیفیت تیغه برش: تیغه برش فرش نیز یکی از عواملی است که می تواند کیفیت نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. این تیغه ها باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشند و به موقع قابل تعویض باشند در غیر این صورت مشکل سوختگی ایجاد می کنند.

فاز شیرینگ: تسطیح سطح فرش که به عنوان شیرینگ شناخته می شود در کیفیت نهایی فرش تاثیر بسزایی دارد.
 

مطالعه بیشتر: https://ghalikhane.com/brand/zomorod-carpet